Frumuseti din Muntenia – judetul Arges

In vacantele pe care le-am avut pana acum in Romania ne-am bucurat de multe locuri pitoresti, unele aflate relativ aproape de Bucuresti, precum cele din judetele Buzau si Brasov, dar si altele aflate la mare departare de capitala, din regiuni precum Maramures, Bucovina si Apuseni.

A treia vacanta din acest an am ales sa o petrecem mai aproape de casa si sa exploram obiectivele turistice ale judetului Arges.

Ne-am cazat la pensiunea Complex Dracula din localitatea Capataneni Ungureni, o pensiune intima in care am avut parte de servicii de calitate, de cazare si masa, de personal dragut si amabil, in care ne-am bucurat de pe terasa camerei noastre de apusul de soare, dar si de multa relaxare la Centrul Spa al pensiunii, in piscina interioara si jacuzzi.

In aceasta vacanta am ales sa vizitam atat schiturile rupestre si manastirile, pentru care judetul Arges este renumit, cat si cateva lacuri si baraje. Ne-am fi dorit sa ajungem si pana la Lacul Balea si Cascada Capra, dar fiind in luna martie, Transfagarasanul este inchis. Pe acestea le-am mai vizitat si cu alte ocazii, vara.

Trei manastiri rupestre, una mai frumoasa ca alta, formeaza “Triunghiul Manastirilor rupestre”. Aceste lacasuri de cult pline de energii sunt: Cetatuia-Negru Voda, Namaiesti si Corbii de Piatra.

Manastirea Cetatuia-Negru Voda este denumita si “Meteora Romaniei”, datorita faptului ca este construita pe o stanca si este inconjurata de multe pesteri, greu accesibile, sapate in stanca de calugari. Traditia locala sustine ca adevaratul ctitor al acestei manastiri este voievodul Negru Voda. Schitul se afla la o altitudine de peste 880 m, pe malul stang al raului Dambovita. Drumul pana sus este presarat cu troite. In varful stancii am regasit doua lacasuri de cult: cel vechi asezat intr-o pestera naturala si cel nou, o biserica din lemn construita langa manastirea veche. Prin dreapta manastirii drumul duce catre “Crucea Dorintelor”, un loc cu o incarcatura spirituala, de unde am putut admira Valea Dambovitei.

Manastirea Corbii de Piatra este cea mai veche manastire rupestra din tara noastra, sapata intr-un perete masiv de stanca. Unicitatea acestei biserici este data de faptul ca este singurul lacas de cult din Romania care are doua altare functionale pe acelasi naos. Dupa ce am vizitat biserica, am urcat pe masivul de piatra, urmand scarile sapate in stanca din spatele acesteia, iar de acolo de sus ne-am bucurat de o priveliste minunata asupra satului Jgheaburi.

Manastirea Namaiesti este cea mai veche manastire de maici din Tara Romaneasca, este sapata in stanca la fel ca si cea de la Cetatuia. Se crede ca si aceasta biserica a fost ctitorita tot de Negru Voda, pe vechi lacasuri de cult ale lui Zamolxe.

La aproximativ 8 km de Manastirea Namaiesti se afla Manastirea Negru Voda. Aceasta este o manastire ortodoxa de calugari, ctitorita in secolul al XIV-lea de catre Radu Negru Voda. Vizita noastra a regasit-o in plin proces de restaurare.

Un alt obiectiv turistic pe lista noastra a fost Castrul Roman de la Jidova. Acesta se afla la aproximativ  6 km de Manastirea Negru Voda. Castrul de la Jidova este unul dintre cele mai bine pastrate din intreaga Dacie romana. Expozitia, deschisa in 1970, cuprinde obiecte de ceramica, arme si accesorii de echipament militar.

Manastirea Curtea de Arges este o manastire ortodoxa de calugari situata in orasul Curtea de Arges. Ctitorul acestei manastiri a fost Neagoe Basarab. Ansamblul cuprinde catedrala episcopala, unul dintre cele mai frumoase monumente de arhitectura din Tara Romaneasca. In timpul lui Carol I, catedrala a fost transformata in necropola pentru familia regala a Romaniei. In afara de mormintele regale, la Manastirea Curtea de Arges, se afla si moastele Sfintei Filofteia.

In apropierea Manastirii Curtea de Arges, la intrarea in Parcul Manole, imediat cum coboram treptele, se afla Fantana mesterului Manole, constructorul legendar al ctitoriei lui Neagoe Basarab.

Monument inclus in Patrimoniul UNESCO, Biserica Domneasca este ctitorie a lui Basarab I din anul 1352, iar pictura murala care o acopera dateaza din vremea lui Vlaicu Voda. Biserica se afla la aproximativ 1 km distanta de Manastirea Curtea de Arges.

Vizavi de Biserica Domneasca se afla Muzeul Municipal Curtea de Arges care gazduieste o colectie de obiecte de arta populara. Aici se pot admira atat costumele populare, cusaturi si tesaturi, cat si obiecte folosite in gospodariile argesene.

Alaturi de biserici, manastiri si schituri rupestre, in aceasta vacanta ne-am mai bucurat si de frumusetea catorva rauri si baraje: Lacul si Barajul Vidraru, Lacul si Barajul Rausor si Lacul Invartita (Nucsoara).

La aproximativ 7 km de pensiunea unde am fost cazati se afla Lacul Vidraru. Acesta este un lac de acumulare ce a aparut in urma construirii Barajului Vidraru in anul 1965, pe raul Arges, pentru productia de energie electrica, irigatii si prevenirea inundatiilor. Accesul la Baraj se face pe malul estic al lacului, pe drumul care urca pana la Balea. In vacanta pe care am avut-o, am surprins frumusetea lacului din mai multe puncte de belvedere, iar intr-una din zile am trecut prin tunelul dinspre latura vestica a barajului, pe un drum foarte accidentat, nefrecventat de turisti datorita faptului ca nu este amenajat. Tunelul ce strabate muntele pe aceasta portiune de drum ni s-a prezentat precum o pestera, in care umezeala, intunericul si turturii de gheata asemeni unor stalagmite, intregeau peisajul.

Un alt lac de acumulare deosebit de frumos din judetul Arges este si Lacul Rausor. Acest lac a aparut in urma construirii Barajului Rausor in anul 1985, pe raul Targului. Ne-am bucurat de o zi cu mult soare, atunci cand am ajuns la baraj, iar culoarea lacului a variat de la albastru marin, verde smarald si turcoaz.

Un alt obiectiv turistic important al judetului Arges este si Lacul Invartita, cunoscut si sub denumirea de Nucsoara. Este un lac carstic care se gaseste in comuna Nucsoara, la altitudinea de 780 m si este inclus in arealul rezervatiei naturale Magura-Nucsoara.

In ultima zi a sejurului nostru am fi vrut sa vizitam Cetatea Poenari, dar in ziua respectiva aceasta era inchisa, asa ca am ales sa o fotografiem de la sosea, si nu urcand cele 1480 de trepte pana in varful muntelui. Cetatea Poenari am mai vizitat-o in urma cu cativa ani, atat vara, cat si toamna. Atasez mai jos cateva fotografii.

Vacanta noastra in judetul Arges s-a incheiat cu vizitarea altor frumuseti ale acestei zone, Cheile Dambovicioarei si Pestera Dambovicioarei. Desi nu era prima oara cand vizitam aceasta pestera, de aceasta data, ne-a oferit si un spectacol minunat de lumina si culoare si am surprins si cativa lilieci.

Click to rate this post!