Alte frumuseti din Apuseni – judetul Alba

In anumite regiuni ale tarii noastre am fost, de mai multe ori in ultimii ani. Regiuni deosebit de frumoase precum Maramures, Bucovina si Apuseni sunt cateva dintre acestea. In Apuseni am fost de cinci ori in ultimii doi ani. Daca datile trecute am calatorit in judetele Bihor si Hunedoara, in vacanta lunii aprilie am ales sa ne bucuram de obiectivele turistice din judetul Alba.

Ne-am cazat la Pensiunea Agroturistica Popas din satul Salciua, o pensiune in care  gazdele minunate ne-au facut sa ne simtim ca acasa. Aici ne-am bucurat de preparate culinare traditionale, aer curat si multa liniste, astfel incat ne-am putut “incarca bateriile”.

In drum spre pensiune ne-am bucurat de peisaje deosebit de frumoase la Rapa Rosie si lacurile Oasa si Taul Bistra.

La Lacul Oasa mai fusesem de cateva ori, de-a lungul timpului, ultima data in vacanta pe care am avut-o in judetul Valcea, atunci cand am vizitat Obarsia Lotrului, Lacul Oasa fiind relativ aproape de aceasta.

Daca pe Lacul Oasa l-am gasit inghetat, semn ca primavara nu isi intrase in drepturi la acea altitudine (1255m), la doar 20 de km, mai jos, Lacul Taul Bistra era deja dezghetat.

La Rapa Rosie mi-am dorit mult sa ajung. Vazusem cateva fotogarfii pe internet cu rapa si m-a fascinat peisajul. Se aseamana intrucatva cu cel de la Racos, judetul Brasov. Este o arie protejata de interes national, denumita popular si “micul canion al Romaniei”.

In multe vacante de-ale noastre am fost cu mocanita: in Bucovina, cu Mocanita Hutulca Moldovita, in Maramures, cu mocanita in Viseu de Sus, in Sovata, cu mocanita Sovata-Campul Cetatii. Ne-am dorit, si in aceasta vacanta, sa mergem cu mocanita Apusenilor, dar aceasta nu functiona pana la data de 5 mai.

In drum spre Taul Brazi si Taul Mare am trecut prin satul Rosia Montana. Arata ca un sat abandonat; o localnica ne povestea ca au mai ramas in jur de 300 de locuitori. Din iulie 2021 Rosia Montana a fost inscrisa in Lista Patrimoniului Mondial UNESCO, fapt ce ar trebui sa insemne un nou inceput, o schimbare de destin pentru acest sat si totodata o recunoastere a valorii sale universale.

Pana la Lacul Taul Mare am facut traseu urmand marcajul cu cerc rosu. Intreg drumul pana la lac, ne-am bucurat de o multitudine de branduse si alte flori viu colorate.

In apropierea  pensiunii unde eram cazati se afla Cascada Sipote. Pe aceasta am admirat-o atat de jos, peste drum de raul Aries, cat si de la inaltime, atunci cand am facut traseul tematic la Pietrele Vorbitoare.

Desi era sfarsitul lunii aprilie, am avut de cateva ori impresia, datorita frunzelor ruginii, care erau la tot pasul, ca este toamna.

La aproximativ 7 km de satul Salciua am intalnit alte doua obiective turistice: Cascada Vanatarile Ponorului si Pestera Huda lui Papara.

Pe traseul pana la Cascada Vanatarile Ponorului ne-am bucurat din plin de soare si peisaje deosebit de frumoase.

Pestera Huda lui Papara este una dintre cele mai spectaculoase pesteri din Muntii Apuseni. A fost amenajata pentru vizitare in anul 1986, dar, intrucat sistemul de acces a fost distrus in intregime de viituri, din 2013 pestera a fost inchisa cu o poarta metalica. Vizitarea este interzisa publicului, pestera putand fi parcursa doar de speologi experimentati.

In apropierea localitatii Rimetea se afla Cetatea Trascaului, ce a fost construita in anul 1296 ca cetate locuibila si de refugiu. Traseul pana la aceasta este scurt si usor, iar de sus de la cetate ne-am bucurat de o panorama frumoasa asupra imprejurimilor.

Relativ aproape de comuna Salciua se afla Cheile Posagi. Aici se intalnesc multe trasee montane, de diverse lungimi si dificultati, de care ne-am propus sa ne bucuram cu alta ocazie. In drumul nostru in aceste chei, am vizitat Schitul Posaga. La 100 m de acesta se afla Izvorul Maicii Domnului, un izvor de la care ne-am facut plinul cu apa rece pentru drum.

Cei care fac circuitul Scaritei Belioara, isi pot trage sufletul si servi ceva de baut si mancare la Punctul Gastronomic local Scarita Belioara.

O cascada la care revin cu mare drag, de cate ori am ocazia, este Cascada Pisoaia. In apropierea acesteia se afla Dealul cu melci. De data aceasta am ales sa urmam si traseul pana sus in deal.  Astfel ne-am putut bucura de peisaje deosebite si de cascada Pisoaia, vazuta de la inaltime.

Cascada Mitucuta si Cascada de la Brazesti sunt doua cascade pe care le-am intalnit in drumul nostru spre Cascada Pisoaia.

Click to rate this post!